Amsterdam,
01
oktober
2020
|
11:32
Europe/Amsterdam

Nieuw boek 'It could only be Heineken' toont rijke historie in 100 voorwerpen en verhalen

Eerste exemplaar in ontvangst genomen door Charlene de Carvalho-Heineken

Amsterdam, 1 oktober 2020 – Begin deze week is het eerste exemplaar van het boek ‘It could only be Heineken’ in ontvangst genomen door Charlene de Carvalho-Heineken. Met dit rijk geïllustreerde boek belandt een schat aan verhalen op de koffietafel - of beter gezegd de biertafel. Het boek is uitgebracht door de Heineken Collection. Opmerkelijke weetjes, sappige anekdotes en indringende portretten schetsen de persoonlijkheden van 100 Heineken Stars: voorwerpen, affiches, foto’s, films en kunstwerken uit de erfgoedcollectie die de bierbrouwer op initiatief van Alfred Heineken vanaf de jaren 1970 bijeenbracht. De verzameling van de Heineken Collection is inmiddels uitgegroeid tot ruim 120.000 tastbare herinneringen aan de geschiedenis van de onderneming.

De
 Heineken Collection bevindt zich, inclusief het depot met een groot deel van de collectie, in de Heineken Experience. In het Heritage Quarter worden daar bijna 200 objecten tentoongesteld en is precies te zien waar in 1957 een nieuw gebouw tegen het al bestaande gebouw uit 1935 aan werd gebouwd. In het boek ‘It could only be Heineken’ worden 100 items uit de totale collectie op bijzondere wijze tot leven gebracht. De persoonlijke favoriete 'star' van Charlene de Carvalho-Heineken is de kruik. Deze kruik van ‘Heineken & Co’ is een voorbeeld van het allereerste verpakkingsmateriaal voor de consument, gebruikt in 1864-1870 voor de bovengistende bieren uit het Hooibergassortiment.

Kom alles te weten over de ‘Heineken stars’
Benieuwd naar de briljante uitvinding waarmee stamvader Gerard Adriaan de naam Heineken vestigde? Ooit gehoord van het graanpaard of de gistpeer? En wat doet een oude Hollandse meester in de Heineken-collectie? Het boek geeft alle antwoorden en is het resultaat van een spannende zoektocht naar de historische verhalen die elk object met zich meedraagt. Door de tijd heen wordt uitgezoomd van Amsterdam naar Nederland, Europa en uiteindelijk de hele wereld. 

Vanaf morgen is ‘It could only be Heineken’ in de Nederlandse boekhandels en via de webshop van uitgever WBOOKS verkrijgbaar voor €29,95 in zowel Nederlands- als Engelstalige editie. In de Heineken Experience in Amsterdam is de Engelstalige editie van het boek te koop.

Boilerplate

Over de Heineken Collection Foundation:
De Heineken Collection beheert, bewaart en presenteert sinds 2008 het erfgoed van de Heineken onderneming en haar merken en bevat meer dan 120.000 objecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het allereerste reclameaffiche dat Heineken liet maken in 1869, een unieke fotoserie van Paul Huf, iconische reclamecampagnes uit de jaren 1950 en 60, maar ook het eerst gebrouwen flesje H41, de Heineken® tv-commercial over de Wereldtentoonstelling en blik en fles van het in 2017 gelanceerde Heineken 0.0. In de zeer gevarieerde collectie bevinden zich niet alleen voorwerpen van het Heineken merk, maar ook van Amstel en Brand in Nederland, Primus en Star in Afrika, Multi Bintang in Azië, en daarnaast ook over brouwerijen en merken die inmiddels niet meer bestaan, zoals Van Vollenhoven en De Gekroonde Valk. 

Voor meer informatie over de Heineken Collection: www.heinekencollection.com
Voor vragen kunt u contact opnemen met: José van Rijk | jose.vanrijk@heineken.com | 06 10 700 662

Contactpersoon

Lisa van der Heijden
Woordvoerder HEINEKEN Nederland
+31 (0)626240423