21
juni
2019
|
15:40
Europe/Amsterdam

Katja Ravina wint Circular Clothing Challenge

Vandaag was het Fashion Friday tijdens WeMakeThe.City 2019, hét event waar een week lang de hele Metropoolregio Amsterdam in het teken van innovatie, leefbaarheid en duurzaamheid staat. Heineken, een van de leadpartners van het event, heeft de ambitie uitgesproken om 100% circulair te worden. Een belangrijk onderdeel van de merkbeleving van Heineken is het visualiseren van het merk op de kleding van het barpersoneel. In het huidige bestel- en productieproces eindigt veel barkleding op de vuilnisbelt; niet erg circulair! Daarom daagde Heineken in aanloop naar WMTC19 innovators, leveranciers, designers en probleemoplossers uit om deel te nemen aan de Circular Clothing Challenge. Hoe kan het Heineken merk op een circulaire manier zichtbaar worden gemaakt op het barpersoneel?

“We zijn echt omver geblazen door de goede ideeën die zijn ingezonden, variërend van nieuwe businessmodellen tot nieuwe textielsoorten en technologieën. Maar ook manieren om bewustwording te creëren voor het hergebruik van materialen” aldus Lizzy van de Venn, verantwoordelijk voor circulariteit bij Heineken. Zojuist hebben tien finalisten hun ideeën gepresenteerd in Pakhuis de Zwijger. AMFI student Katja Ravina heeft gewonnen met haar idee ‘remaking t-shirts by digital design’ de gedachte achter het ontwerp is een digitale oplossing om bestaande kleding van een nieuw design te voorzien. De winnaar ontvangt €5.000 om het winnende concept verder uit te werken. Fashion Friday is spectaculair afgesloten met een show van designer Jessica van Halteren waarin zij in samenwerking M-ODE haar circulaire kledingcollectie powered by Heineken presenteerde.

Van bar tot catwalk

Jessica van Halteren is een krachtig voorbeeld van een ontwerper die het probleem van textiel overschot en afval aanpakt, met een overtuigende, artistieke en inhoudelijke missie. Haar werk toont de bevrijding van kleding uit de afvalberg door het een nieuw leven te geven en telkens opnieuw te gebruiken. Daarmee houdt ze ons een spiegel voor die schuurt over confrontatie en esthetiek. Voor haar collectie gebruikte ze onder andere overgebleven en afgekeurde barkleding van Heineken. Heineken gelooft dat bedrijven een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan positieve verandering en steunt Jessica in haar circulaire missie. Onder de noemer ‘’Brewing a better world’’ heeft Heineken de ambitie om 100% circulair te zijn in 2030. De samenwerking met Jessica is een eerste stap in het circulair maken van de barkleding van Heineken.

Voor meer informatie: