ZOETERWOUDE,
27
maart
2020
|
16:58
Europe/Amsterdam

HEINEKEN helpt horeca met huurmaatregelen

De Nederlandse horeca wordt door de COVID-19 crisis hard getroffen. Er wordt geen druppel bier getapt en geen gerecht geserveerd. Nog voor het moment dat alle preventieve maatregelen in de samenleving van kracht werden, is HEINEKEN Nederland voor al hun klanten in actie gekomen door tegemoet te komen in liquiditeit, het kosteloos cancelen van evenementen, bestellingen te annuleren en niet in rekening te brengen, tank- en fustbier op te halen, tapinstallaties af te sluiten en leidingen te spoelen zodat hygiëne en kwaliteit gewaarborgd blijft voor betere tijden. HEINEKEN geeft hiermee een sterk signaal af schouder aan schouder te staan met al hun ondernemers in deze uitzonderlijke tijd. HEINEKEN heeft dan ook besloten om de huurverplichtingen, voor 130 horecazaken waarvan HEINEKEN pandeigenaar is, tot en met mei op te schorten. Tevens zal de helft van de verplichte huursom voor de maand april kwijtgescholden worden. Het betreft een eenmalige kwijtschelding voor onze klanten die in afwachting zijn van structurele overheidsmaatregelen om op korte termijn het hoofd boven water te houden. Met deze maatregelen hoopt HEINEKEN lucht te geven aan die klanten bij wie het water aan de lippen staat.

Huur

Bovengenoemde huurmaatregelen gelden voor iedere ondernemer waarvan de zaak is gevestigd in een pand dat eigendom is van HEINEKEN. HEINEKEN kan dit risico dragen omdat het bedrijf bovenal bierbrouwer is in plaats van een vastgoedonderneming. Daarmee is niet gezegd dat andere pandeigenaren, voor wie het vastgoed de primaire inkomstenbron is, een vergelijkbaar aanbod kunnen doen. Veel pandeigenaren zitten in een totaal andere positie en is het vastgoed de enige inkomstenbron. HEINEKEN doet met ca. 600 pandeigenaren zaken. Dit landschap is enorm versnipperd en er zijn veel verschillende partijen, van privaat tot institutioneel, actief. Daar waar we geen eigenaar zijn, maar ‘tussenhuurder’, pakt HEINEKEN pro-actief een bemiddelende rol met tegelijkertijd de wetenschap dat HEINEKEN niet kan beslissen over andermans portemonnee.

Help de Horeca

Aanvullend op deze maatregelen heeft HEINEKEN met Koninklijke Horeca Nederland en een hele reeks partners de handen ineen geslagen en www.helpdehoreca.nl in het leven geroepen zodat iedereen straks weer naar hartenlust kan genieten in zijn/haar geliefde café of favoriete restaurant. Via dit platform is een waardebon aan te schaffen waarmee ondernemers direct geholpen worden aan broodnodige inkomsten. Juist nu ze gesloten zijn. Zodra de café- en restaurantdeuren weer open mogen is iedereen van harte welkom om je bon te verzilveren. Op dit moment hebben 5.200 zaken zich aangemeld en zijn er 10.000 waardebonnen aangeschaft met een totale waarde van een half miljoen euro.

Noot voor de redactie:

Liquiditeit

HEINEKEN Nederland maakt zich samen met KHN sterk voor een noodfonds vanuit de overheid voor horecaondernemers. Ook heeft HEINEKEN per direct verschillende mogelijkheden ingericht ter ondersteuning van de liquiditeitspositie van onze klanten. Denk bijvoorbeeld aan het verlengen van betalingstermijnen van openstaande facturen, het opschorten van rentebetalingen of het verrekenen van de reeds opgebouwde bonus.

Evenementen

Alle evenementen zijn voorlopig niet toegestaan. HEINEKEN heeft een speciale coulance-regeling waar geen materiaal- en annuleringskosten in rekening gebracht worden.

Bestellingen aanpassen

Tot de dag vóór levering kan de bestelling aangepast worden. Specifiek voor Tankbier kan dat door direct contact op te nemen met HEINEKEN via 0884343143 (optie 2).

Tankbier

HEINEKEN neemt contact op voor een afspraak om de aangesloten tank leeg te halen. Bij heropening van de zaak vullen we de tanks natuurlijk weer bij. Het aantal liters dat wij uit de tank hebben gehaald brengen we dan in mindering op de factuur van deze vulling. Tankbier dat niet is aangesloten op de tapinstallatie kan gewoon (gekoeld) bewaard worden. Zet daarom de koeling en koelcel van je tankbierinstallatie niet uit. Dit in verband met de houdbaarheid van het tankbier (onaangesloten twee maanden). Mocht de heropening door alle maatregelen langer op zich laten wachten dan we nu kunnen voorzien, dan komen we uiteraard terug met een passende oplossing voor het tankbier. 

Fustbier

Onaangebroken fusten kunnen goed bewaard worden. Mocht bij heropening van de zaak de THT-datum van de onaangebroken fusten zijn gepasseerd, dan ruilen we deze bij heropening om voor nieuwe fusten. Ook de aangebroken fusten ruilen we bij heropening gratis om. Zodra de zaak weer open mag én kan, staan wij met vers bier op de stoep en ruilen we kosteloos de fusten om die aangebroken waren of de THT-datum zijn gepasseerd. Tussen nu en de heropening halen wij geen fustbieren retour. 

Tapinstallatie afsluiten

Om ervoor te zorgen dat er over een aantal weken weer als van ouds bier getapt kan worden, is het van belang om de installatie de komende weken te laten reinigen en de leidingen droog te laten maken. Tot het moment van reinigen en droogmaken is het belangrijk om de koeling aan te laten staan en je tapinstallatie zelf ‘op water te zetten’ zoals we dat in jargon noemen. Er is een instructievideo om hierbij te helpen.