Amsterdam,
02
juli
2020
|
11:56
Europe/Amsterdam

HEINEKEN, Happy Tosti en Milieuwerk richten nieuwe organisatie op: Social Capital

Social Capital verbindt werknemers met een zichtbare of onzichtbare arbeidsbeperking aan partners van HEINEKEN

Amsterdam, 2 juli 2020 – In de Heineken Experience zijn HEINEKEN Nederland, Happy Tosti en Milieuwerk vandaag officieel een samenwerking aangegaan onder de naam Social Capital. Social Capital is een jong en ambitieus bedrijf, ontstaan vanuit een gedeelde visie van de drie partijen: zoveel mogelijk mensen met een zichtbare of onzichtbare arbeidsbeperking een betaalde baan bieden bij de partners van HEINEKEN in de horeca en facilitaire dienstverlening.

Marc Josephus Jitta, Directeur Out of Home HEINEKEN Nederland
Het zijn hele moeilijke tijden voor onze partners in de horeca en evenementen industrie en we helpen ondernemers waar we kunnen. Tegelijkertijd moeten we ook focussen op de lange termijn impact op onze samenleving, want juist nu worden de minder sterke arbeidsgroepen hard geraakt. Vorig jaar raakten we in gesprek met Happy Tosti en Milieuwerk. Twee organisaties die al lange tijd bezig om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een mooie werkplek te bieden. Maar we zijn er nog lang niet in Nederland. Happy Tosti en Milieuwerk hebben de kennis en ervaring in het detacheren, begeleiden en coachen van deze specifieke doelgroep in de horeca. HEINEKEN heeft de sterke relaties en het netwerk. Deze unieke combinatie zien we als een mooie kans om meer mensen te helpen. Gezamenlijk starten we de nieuwe organisatie Social Capital. Ons doel is om zoveel mogelijk mensen aan een betaalde baan te helpen bij onze partners in de horeca en facilitaire dienstverlening en hiermee bij te dragen aan een inclusieve arbeidsmarkt. 
Marc Josephus Jitta, Directeur Out of Home HEINEKEN Nederland
Jasper kool, mede-oprichter Social Capital & Happy Tosti
In ons land is er een grote groep mensen met een arbeidsbeperking op zoek naar een leuke baan, maar helaas is dit niet altijd even makkelijk. Het gaat van mensen die vanwege fysieke of mentale redenen moeilijk aan een baan komen tot mensen die hier coaching en begeleiding bij nodig hebben. We vinden het belangrijk dat zij zichzelf ontwikkelen op een plek waar ze plezier uit het werk halen en gewaardeerd worden. De horeca is bij uitstek een sector waar dit kan en we geloven dat ook ondernemers daar hun voordeel uit kunnen halen. Niet alleen omdat het ontzettend leuk is om met onze mensen te werken, maar ook omdat zij de extra taken van huidige medewerkers kunnen overnemen.
Jasper kool, mede-oprichter Social Capital & Happy Tosti

Centrale Hub als opleidingsplek
Het begint allemaal bij een centrale hub. Per regio is er een centrale horecagelegenheid – waaronder de Heineken Experience in Amsterdam en later de eigen brewpub van HEINEKEN in Leiden – die als startpunt dient voor het opleiden van medewerkers.

 

David Jansen, mede-oprichter Social Capital en Directeur Milieuwerk
Het opleiden van de medewerkers doen we in samenwerking met de Heineken Experience. Gezamenlijk ontwikkelen we opleidingsmodules die op maat gemaakt zijn voor ieders talent. Onze medewerkers leren het vak samen met ervaren horeca partners en zijn zo breed inzetbaar in de lokale arbeidsmarktregio. Het is gaaf om op deze manier samen te werken met horecapartners zoals Brasserie Groep die dezelfde visie delen en hiermee de ambitie van Social Capital mogelijk maken. Daarnaast is het ook geweldig om te zien hoe enthousiast en gemotiveerd de eerste medewerkers van Social Capital nu al aan de slag willen gaan bij de Heineken Experience en de Brasserie Groep. Hun energie en passie werkt aanstekelijk. Onze ervaring is dat als je plezier hebt in wat je doet, de rest vanzelf gaat. We gaan zo een hoop banen creëren samen met HEINEKEN.
David Jansen, mede-oprichter Social Capital en Directeur Milieuwerk

Ben je benieuwd hoe de jobcoach aan de slag gaat met de medewerkers van Social Capital? Bekijk dan hier de vlog van Stefanie en Sam.

 

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op www.socialcapital.nl. Voor vragen en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met persinfo@heineken.nl.

Over Social Capital
Social Capital is een jong en ambitieus bedrijf, ontstaan vanuit een gedeelde visie van HEINEKEN Nederland Happy Tosti en Milieuwerk: samen creëren we een inclusieve arbeidsmarkt waarin heel Nederland een eerlijke kans krijgt. Met als doel om zoveel mogelijk mensen met een zichtbare of onzichtbare arbeidsbeperking door middel van opleiding en coaching een betaalde baan te bieden in de horeca. Social Capital biedt de flexibiliteit van een startup met de ervaring van een multinational. Het team van Social Capital is verantwoordelijk voor de de werving en selectie, opleiding, coaching, plaatsing, administratie en verloning van de werknemers. HEINEKEN verbindt haar horecapartners aan Social Capital en helpt met het creëren van arbeidsplaatsen.

Over Milieuwerk
Milieuwerk is sinds 1990 actief op het terrein van arbeidsintegratie, scholing en re-integratie en werkt in dit kader vanaf dag één samen met diverse partijen in de keten van zorg en inkomen, zoals gemeentelijke instellingen, bedrijven en onderwijs- en hulpverleningsinstanties om zo invulling te geven aan sociale werkgelegenheid.

Over Happy Tosti
Bij Happy Tosti werken mensen met en zonder arbeidsbeperking. Het merendeel van de medewerkers heeft een arbeidsbeperking zoals bijvoorbeeld autisme, borderline, lichamelijke aandoeningen en auditieve- of visuele beperkingen. Jobcoaches helpen om de medewerkers waar nodig te begeleiden Inmiddels zijn er 7 filialen in Nederland.

Over HEINEKEN Nederland
Heineken® is het belangrijkste merk van het wereldwijde HEINEKEN concern, dat zo’n honderd brouwerijen in vijftig landen telt. Heineken pilsener is in ruim 180 landen te verkrijgen en is daarmee het meest mondiale biermerk ter wereld. HEINEKEN is al meer dan 150 jaar marktleider in Nederland en kent de bierwereld door en door. Met een onuitputtelijke bron van kennis en ervaring zet HEINEKEN zich in om klanten vooruit te helpen.

Contactpersoon