Leiden,
09
november
2020
|
10:03
Europe/Amsterdam

Affligem lanceert eerste campagne in Nederland: Maakt bier, genen oorlog

Leiden, 9 november 2020 - Affligem lanceert vandaag de eerste landelijke campagne in Nederland. De nieuwe commercial ontvouwt de ontstaansgeschiedenis van het biermerk, afkomstig uit het gelijknamige plaatsje in Vlaanderen. Een verhaal over een groep ridders die in 1074 het zwaard neerlegde en besloot hun leven te wijden aan het brouwen van Affligem. De campagne is ontwikkeld door Alfred International. Het bureau werd begin 2020 gekozen als lead agency voor Affligem. ‘Maakt bier, genen oorlog’ is vanaf vandaag te zien op de Nederlandse televisie en online.

 

Affligem in de lift

Marc Scholten, Marketing Manager bij HEINEKEN Nederland: “Affligem is in de afgelopen jaren al flink gegroeid, steeds meer Nederlanders weten de Belgische Adbijbieren te waarderen. In meer dan 8.000 horecazaken en vrijwel elke supermarkt zijn de verschillende Affligem varianten verkrijgbaar. Mede dankzij de bekroning van het beste blond bier ter wereld bij de World Beer Awards, de introductie van Affligem Blond 0.0 en omdat consumenten thuis - juist ook nu - graag een kwalitatief bier drinken, zijn de volumes in de retail het afgelopen jaar verdubbeld. Dit is voor ons het moment om de naamsbekendheid verder te vergroten en het verhaal van Affligem aan een nog breder publiek te vertellen. De brouwerij werd in 1074 gesticht en we kunnen dus met veel trots zeggen dat ons bier een van de oudste Belgische bieren is. Dat ga je terugzien in deze campagne.”

Middeleeuws toneel

Naamsbekendheid als speerpunt dus. Paul van Kuilenburg, Strategy Director bij Alfred, legt uit dat dit vraagt om een bepaald type campagne. “Het aanbod in speciaalbier is overweldigend, maar in communicatie willen we onderscheidend zijn. Wij geloven dat een impuls op naamsbekendheid juist vraagt om een campagne die de aandacht op het merk zelf richt, op een manier die niemand ziet aankomen. Dat zie je terug in onze strategische keuzes. Niet de wereld van de ontvanger, maar de wereld van Affligem. Geen eigentijdse horeca, maar een Middeleeuwse setting.”

Maakt bier, genen oorlog

Marc Scholten: “Het verhaal van Affligem leest als een jongensboek en heeft fantastische ingrediënten voor een verfilming. Een Middeleeuws toneel, Affligem afkomstig uit Affligem, het Vlaamse accent, ridders die een carrièreswitch maken. En een duidelijke boodschap: Maakt bier, genen oorlog.” Jeroen van de Sande, Creative Director van Alfred, beaamt dit: “Het is zo’n verhaal waar je vingers van gaan jeuken: het was dus niet de vraag of, maar hoe gaan we dit tot leven gingen brengen? Uiteindelijk hebben gekozen voor een lichtvoetige invulling. Het zet Affligem neer als een toegankelijk merk voor een breed publiek.“


De campagne is vanaf 9 november te zien op televisie, Facebook, Instagram en YouTube. Ook komen er later korte spin-offs, onder meer met Affligem Blond 0.0%.

Over Affligem:

  • De abdij van Affligem werd gesticht door 6 ridders, die in 1074 monnik werden in het dorp Affligem.
  • In die tijd was water niet de veiligste optie om te drinken, om die reden besloten ze om voor hun gasten bier te brouwen, wat een veiliger alternatief was.
  • Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de brouwerij verwoest. De monniken stonden voor een uitdaging. Maar als hun bier op het spel staat, geven Belgen niet op. De oplossing? De monniken startten een samenwerking met brouwerij 'Opwijk', die dicht bij de abdij lag. Samen pasten ze het oude recept aan de moderne technieken aan, terwijl ze de kwaliteit en de kenmerkende Affligem-smaak behielden.
  • Sinds 2013 is Affligem, dat nog steeds in Opwijk wordt gebrouwen, onderdeel van HEINEKEN.
  • Bier speelt nog steeds een grote rol in het leven van de monniken van Affligem. Het is een onderdeel van hun dagelijkse routine. Tot op vandaag zijn de monniken nog steeds de kwaliteitsbewakers van het bier en garanderen zo de kenmerkende smaak van alle Affligem bieren.
  • Affligem Blond is onlangs bekroond tot ‘s werelds beste “Belgian Style Blond”.
     

Affligem in Nederland

  • Affligem is in 8000 horecazaken en vrijwel elke supermarkt in Nederland verkrijgbaar.
  • Het totale volume van Affligem in Nederland in de afgelopen 2 jaar verdubbeld en in de retail is zelfs een verdubbeling te zien ten opzichte van vorig jaar.
  • Steeds meer consumenten kiezen juist in de huidige tijd voor een bijzonder en kwalitatief bier. Mede door COVID-19 is de verkoop in retail in de afgelopen maanden gestegen.
  • Vorige jaar introduceerde Affligem zijn eerste alcoholvrije variant, Affligem Blond 0.0 was binnen no-time een groot succes in Nederland.
  • De twee belangrijkste Affligem varianten (Blond en Blond 0.0%) zijn vanaf nu alleen nog in de hervulbare Bruine Nederlandse Retourfles (BNR) verkrijgbaar in heel Nederland. Deze retourfles zorgt voor 7 keer minder CO2 uitstoot dan de eenmalige glazen fles.

Leuk feitjes over de campagne:

  • De Middeleeuwse setting dwong tot vindingrijkheid. Affligem wilde een krachtig schuimend tapshot, maar in 1074 kwam het bier uit houten vaten, niet uit horecataps. Uiteindelijk is er een SUB (thuistap) met Affligemfust in een groot houten biervat ingebouwd. Daarbij werd wel een historicus ingeschakeld om het houten kraantje te keuren op historische juistheid.
  • De shoot, die in het buitenland heeft plaatsgevonden, werd deels remote vanuit Nederland aangestuurd. Via een liveverbinding met de set werd op afstand meegekeken en input gegeven. Op deze manier werd de crew op locatie zo klein mogelijk gehouden.
     

Credits ‘Maakt bier, genen oorlog’:

Klant: Heineken Nederland
Eindverantwoordelijke klant: David Lette, Etienne Bachellier, Nannette de Koning, Frida Boeke, Marc Scholten, Thijs Gussenhoven
Bureau: Alfred International
Strategie: Paul van Kuilenburg
Account: Mark de Leeuw, Irene Spronk
Creatie: Jorn Kruijsen, Jeroen van de Sande, Rogier Mahieu
Agency Producer: Carmen Ramsaran
Productiemaatschappij: CZAR
Regisseur: Bart Timmer
Producer: Wies Dammers, Karlijn Paardekooper
D.O.P.: Robbie van Brussel
Editor: Martin Heijgelaar (MRTN)
VFX: Postoffice
Grading: De Grot
Sounddesign: Ambassadors

Contactpersoon